De schooldeur gaat (verder) open!
De aanpak Niet Stapelen Maar Vervangen beoogt rijk, betekenisvol onderwijs voor ieder kind door een betere match tussen het rijke educatieve aanbod buiten de school en de doelen waar het onderwijs mee bezig is. De aanpak Niet Stapelen Maar Vervangen helpt scholen om meer grip te krijgen op hun curriculum en de doelen waaraan ze werken, zodat ze het rijke aanbod van educatieve organisaties vervangend kunnen inzetten voor de lessen uit de methode/eigen lessen. Dat schept ruimte, waardoor het voor leerkrachten aantrekkelijker wordt om gebruik te maken van de kennis en expertise van educatieve aanbieders voor het geven van rijk, betekenisvol onderwijs!
Van educatieve organisaties vragen we in de aanpak om hun aanbod te verbinden aan de (SLO-aanbods)doelen waar scholen aan werken (thematisch of via methodes), zodat hun bijdrage steeds meer een geïntegreerd onderdeel kan worden van het lesprogramma van scholen (in plaats van 'leuke extra's').
Daarnaast stimuleren we de grote en kleine educatieve organisaties die actief zijn in de gemeente om meer samen te gaan werken, binnen hun domein én domeinoverstijgend, waarbij één organisaties de (neutrale) rol van makelaar voor dat domein kan vervullen richting scholen. Op het gebied van cultuur is deze infrastructuur al aanwezig in beide gemeenten, ondersteund door een provinciale steunorganisatie. Voor de andere domeinen is een vergelijkbare infrastructuur nodig willen we bouwen aan een sterk leerecosysteem, waarbij de regio als klaslokaal optimaal wordt benut.
Van gemeenten vragen we om de dialoog te stimuleren en te borgen tussen onderwijs en educatieve organisaties, onder andere door de vertegenwoordigers van educatieve organisaties (per domein) een plek te geven aan een sidetable van de Lokale Educatieve Agenda. In de gemeente Eemsdelta zijn hierin al stappen gezet.
Voordelen van de aanpak voor educatieve aanbieders:
- meer ingang bij scholen; minder inzet nodig om ‘binnen’ te komen, meer effectieve inzet van aanbod
- minder ad hoc, meer structurele samenwerking; eenvoudiger om personeel aan te trekken en te behouden
- meer in gesprek op strategisch niveau met gemeente en onderwijs (aan sidetable bij Lokale Educatieve Agenda)
- minder concurrentie tussen aanbieders door inzet onafhankelijke ‘regisseur/makelaar’ per deelgebied
- overzicht over het educatieve aanbod in de regio; door koppeling met leerdoelen beter zicht op ‘gaten’ in het aanbod
- educatief aanbod wordt meer onderdeel van het lesprogramma (minder stapelen, meer vervangen); meer samenwerking met teamleden/erkenning expertise
- onderwijs stelt steeds duidelijker de vraag en is explicieter in verwachtingen; het aanbod sluit beter aan bij verwachtingen, waardoor meer vertrouwen ontstaat
- meer samenwerking en mogelijkheid tot uitwisselen van ervaringen met educatieve aanbieders uit andere leergebieden
- aanbod en samenwerking wordt duurzaam geborgd en is daarmee minder persoonsafhankelijk
- Meer (h-)erkenning vanuit gemeente en schoolbesturen. Ook van belang voor het versterken van zowel onderwijsleergebieden als maatschappelijke thema’s. Voorbeelden: veilige school, technologie, digitale vaardigheden, duurzaamheid en burgerschap