NSMV-aanpak

Wat houdt de aanpak NSMV in?

Niet Stapelen Maar Vervangen (NSMV) is een aanpak die tot doel heeft om het rijke educatieve aanbod buiten de school toegankelijker te maken voor scholen. Kern van de aanpak is dat het educatieve aanbod buiten de school wordt gekoppeld aan de (SLO-)doelen waar scholen sowieso aan willen/moeten werken. Daardoor wordt het voor leerkrachten eenvoudiger om een les uit de methode te vervangen door aanbod van een externe educatieve aanbieder, denk aan een excursie of een gastles. En daarmee wordt het onderwijs voor veel kinderen boeiender en uitdagender. NSMV stelt scholen daarmee beter in staat om hun onderwijs te verrijken en betekenisvoller te maken, zonder de werkdruk voor leerkrachten te vergroten. De aanpak helpt om een nieuw samenspel te realiseren tussen onderwijs, educatieve aanbieders en gemeenten, gericht op het gezamenlijke doel: een rijk aanbod voor ieder kind.

Wat is kenmerkend voor de aanpak NSMV?

  • de werkwijze is gericht op het realiseren van duurzame samenwerking, geen product of tijdelijk project
  • de werkwijze zet in op verbetering van het hele leerecosysteem, door samenwerking te stimuleren tussen onderwijs, educatieve aanbieders en overheden, op uitvoerend, tactisch én strategisch niveau
  • de samenwerkingspartners ontwikkelen een gezamenlijke nieuwe werkwijze aan de hand van verschillende bouwstenen:  Bouwstenen NSMV
  • het educatieve aanbod buiten de school wordt toegankelijk gemaakt voor scholen door dit te verbinden aan de doelen waar de school aan wil/moet werken; de SLO-aanbodsdoelen/inhoudslijnen worden als 'linkin pin' gebruikt. 
  • er wordt een proces in gang gezet, waarbij het onderwijs (steeds meer) de vraag stelt
  • de aanpak werkt - zoals de naam zegt - niet stapelend, maar vervangend door zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat er al is en dat te verbinden, te versterken, te verdiepen; in Noord-Groningen zetten we de aanpak in als verrijking op Tijd voor Toekomst (TvT); de aanpak kan TvT-scholen ondersteunen om het verrijkende aanbod doelgerichter en wellicht ook vervangend (in plaats van stapelend) in te zetten.
  • het digitale systeem dat wordt ontwikkeld (bouwsteen 4) is het sluitstuk en een middel om het aanbod en de samenwerking te borgen; dit systeem verbindt al bestaande systemen en voegt daar iets aan toe door een verbinding te maken tussen het educatieve aanbod buiten de school en de doelen waar de school aan wil werken (scholenbox)
  • Er is bij NSMV sprake van een duidelijke fasering, waarbij in 1 tot 2 schooljaren de volgende fasen worden doorlopen:
    Fase 1   Voorlichting, informeren, proeven
    Fase 2   Analyse en beslisrapport (GO/NO GO)
    Fase 3   Bouwen aan de basis (ontwikkeling organisatie in dialoog met scholen, lokale aanbieders en gemeente)
    Fase 4   Digitale borging
    Fase 5   Organisatorische borging
    Fase 6   Nazorg (onderhoud, beheer en ontwikkeling digitaal leerecosysteem)

Wat zijn de voordelen van de aanpak?

  • voor kinderen: meer betekenisvol, boeiend onderwijs, met de regio als klaslokaal
  • voor scholen: meer inzet mogelijk van educatieve aanbod buiten de school dat aansluit bij het eigen onderwijs
  • voor educatieve organisaties: betere samenwerking met scholen, meer mogelijkheden om bij te dragen aan het onderwijs
  • voor overheden: gemeenschapsgeld (gesubsidieerd educatief aanbod)wordt effectiever besteed