
Na een eerdere ontmoeting voor de zomer op uitnodiging van Kansrijke Groningers in het Werelderfgoedcentrum in Lauwersoog kwam dinsdag 26 augustus opnieuw een aantal aanbieders op het gebied van Natuur- en Milieu-educatie bij elkaar. Deze keer op uitnodiging van Thies Gras, beleidsmedewerker Natuur- en Milieu van de gemeente Het Hogeland. Hij begeleidde een vruchtbare sessie met als doel de samenwerking tussen de aanbieders te versterken zodat zij samen kunnen zorgen voor een sterk aanbod op het gebied van Natuur, Milieu (en techniek), dat aansluit bij de behoefte van scholen in de regio.
Aan tafel zitten vertegenwoordigers van het Werelderfgoedcentrum, Groninger Landschap, IVN, Stichting Anderswijs en Science LinX (RUG). Ook de beleidsmedewerkers Onderwijs van de gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta zijn aangeschoven, evenals de projectleider van de Regio als Klaslokaal vanuit Kansrijke Groningers.
Gedeelde missie
Bij een inventarisatie van de organisatiemissies en persoonlijke drijfveren van deelnemers blijkt dat er een sterke basis is voor samenwerking. Aan het eind van de sessie ligt er dan ook een gezamenlijke missie, samengevat:
- We willen eraan bijdragen dat kinderen zich verbonden voelen met de natuur, hun omgeving en daarmee ook met elkaar (cultuur).
- We willen stimuleren dat kinderen enthousiast en nieuwsgierig worden als het om natuur gaat en ook tijdens schooltijd worden gestimuleerd die zelf te onderzoeken.
- We willen bijdragen aan diversiteit in leeromgevingen en identificatiefiguren voor kinderen, zodat ieder kind tot bloei kan komen, wat bijdraagt aan kansengelijkheid voor kinderen.
- We vinden het belangrijk dat kinderen de waarde ervaren van natuur(erfgoed) en kennis opdoen over de impact van hun eigen handelen op de natuur en het behoud ervan.
- We dragen er graag aan bij dat natuur- en milieueducatie (en techniekonderwijs) gericht op het versterken van natuurverbondenheid een structurele plek krijgt in het onderwijs.
Oriëntatie samenwerking in andere domeinen
In een aantal vervolgsessies willen de deelnemers de samenwerking met elkaar en met de scholen verder vorm geven. In de eerstvolgende sessie, in oktober, gaan de deelnemers onderzoeken hoe de samenwerking in andere domeinen, zoals Sport en Cultuur, is vormgeven om daarmee inspiratie op te doen voor de samenwerking in het domein van Natuur- en Milieu-educatie (eventueel in combinatie met techniek). De waterschappen in Noord-Groningen en de projectleider van Techkwadraat worden ook uitgenodigd hierbij aan te haken.
De vraag van scholen ophalen
In een daarop volgende sessie willen de deelnemers graag met de koploperscholen en andere geïnteresseerde scholen in gesprek over hun behoefte op het gebied van Natuur- en Milieu-educatie. In opdracht van Kansrijke Groningers heeft Stichting Anderswijs in 2024 al eens een uitvraag gedaan bij verschillende scholen. Een gesprek tussen koploperscholen (en eventueel andere geïnteresseerde scholen) en educatieve organisaties kan de scholen helpen de vraag aan de aanbieders nog explicieter te maken.
Afspraken maken over samenwerking
De deelnemers verwachten daarna in één of twee sessies de behoefte van de scholen te kunnen koppelen aan hun eigen visie en aanbod en met elkaar afspraken te kunnen maken over de organisatie van de samenwerking t.b.v. een rijk aanbod aan Natuur- en Milieueducatie in de regio Noord-Groningen.
Wordt vervolgd dus …