Het onderwijs stelt de vraag!
De aanpak Niet Stapelen Maar Vervangen draagt bij aan rijk onderwijs voor ieder kind door te zorgen voor een goede match tussen het rijke educatieve aanbod buiten de school en de doelen waar scholen aan willen/moeten werken. Dit schooljaar (2024/2025) zijn negen koploperscholen in de gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland aan de slag gegaan met de aanpak. Educatieve organisaties en gemeenten zijn vanuit hun rol als aanbieder en financier van educatief aanbod ook bij het traject betrokken. De inzet is dat er een nieuwe manier van samenwerken ontstaat tussen onderwijs (alle scholen), educatieve organisaties en gemeenten, waarbij het onderwijs steeds duidelijker de vraag stelt.
Negen koploperscholen
In het schooljaar 2024/2025 doen in de gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland deze negen scholen mee als koploperschool:
Gemeente Eemsdelta:
- Sterre der Zee, Delfzijl (Primenius)
- OBS De Optimist, Delfzijl (Ommeriek)
- CBS de Triangel, Appingedam (Ommeriek)
- OBS De Vuurvlinder, Appingedam (Ommeriek)
Gemeente Het Hogeland:
- St. Walfridus, Bedum (Primenius)
- IKC De Wierde, Adorp (Goud Onderwijs)
- OBS Brunwerd, Uithuizen (Goud Onderwijs)
- SWS De Zoutkamperril, Zoutkamp (Goud Onderwijs)
- SWS De Leenstertil, Leens (Goud Onderwijs)
Wat gaan de koploperscholen doen?
Gedurende één schooljaar gaan de koploperscholen met ondersteuning vanuit Kansrijke Groningers/Niet Stapelen Maar Vervangen aan de slag met hun curriculum, om die inzichtelijk te maken voor educatieve organisaties. De koploperscholen krijgen hierbij de beschikking over een digitaal hulpmiddel, de NSMV-scholenbox. Op basis van hun curriculum gaan de koploperscholen met de educatieve aanbieders in gesprek over de vraag op welke manier zij samen kunnen zorgen voor nog rijker onderwijs voor de kinderen.
Wat zijn de voordelen van de aanpak?
De aanpak beoogt een goede match tussen het educatieve aanbod buiten de school en de doelen waar de scholen aan werken. De aanpak heeft veel voordelen voor scholen: voor leerlingen, leerkrachten, schoolleiders. De voordelen op een rijtje:
Voordelen voor de leerling:
- De leerling krijgt meer praktisch, betekenisvol, uitdagend onderwijs: ontdekkend, ontwerpend en ondernemend leren
- De leerling krijgt meer kansen om eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen
- De leerling ontmoet meer (diverse) identificatiefiguren
Voordelen voor de leerkrachten/het team:
- Duidelijk overzicht van beschikbaar educatief aanbod door ondersteunend digitaal systeem, waardoor de leerkracht minder afhankelijk is van kennis van experts in de school, het zoeken van een geschikte activiteit kost minder tijd en de leerkracht heeft meer zekerheid over de kwaliteit van het aanbod;
- Door koppeling aan SLO-aanbodsdoelen/inhoudslijnen doelen kan de leerkracht eenvoudiger een les uit een methode vervangen door een les ‘buiten’ of een gastles.
- De leerkracht hoeft niet alles zelf te doen/te kunnen (werkdrukvermindering)
- Meer ruimte om kinderen in een andere setting te zien, leerlingen beter te leren kennen
- De leerkracht doet zelf inspiratie op door aanwezigheid bij gastlessen
- Meer inclusief onderwijs, meer gemotiveerde leerlingen, door de inzet van meer identificatiefiguren en aandacht voor diverse talenten.
Voordelen voor de schoolleider:
- Meer overzicht over en sturing op educatief aanbod buiten de school
- Meer en andere educatieve professionals inzetbaar, meer tijd/ruimte voor ontwikkeling teamleden (werkdrukverlaging)
- Minder ad hoc aanbiedingen van educatieve aanbieders, minder volle mailbox
- Meer structurele samenwerking met educatieve aanbieders
- Meer leerlingen met plezier naar school, minder uitval
- Meer tevredenheid bij ouders en leerkrachten
- Professionalisering: meer curriculumbewust/doelgericht werken, duurzame borging, mogelijkheden voor realiseren van meer betekenisvol aanbod voor taal- en rekendoelen
- Inzet van educatief aanbod buiten de school wordt minder persoonsafhankelijk
- Regionale ondersteuning door regiobrede aanpak
- Meer zekerheid over en invloed op de kwaliteit van educatief aanbod buiten de school
Voordelen voor het schoolbestuur:
- Impuls voor duurzame onderwijskwaliteit
- Strategisch inhoudelijk gesprek mogelijk met educatienetwerk en gemeente over educatief aanbod buiten de school
- Duurzame borging (in beleid en financieel) door regionale organisatie (ook hier niet stapelen!)
- Overzichtelijke monitoring subsidies