Gemeenten

Effectievere inzet maatschappelijke middelen

De aanpak Niet Stapelen Maar Vervangen beoogt een betere match tussen het aanbod van educatieve organisaties en scholen. De betrokken gemeenten spelen hierin een belangrijke rol! Vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid geven zij opdracht en subsidies aan educatieve aanbieders op diverse terreinen (zoals cultuur, sport, bibliotheek, natuureducatie), die op hun beurt scholen benaderen, al dan niet met concreet aanbod. Scholen hebben hier zeer beperkt sturing op. Gemeenten zijn zich vaak niet bewust wat dit voor scholen betekent. 

De aanpak Niet Stapelen Maar Vervangen vraagt van de deelnemende gemeenten vooral om minder te bepalen voor het onderwijs, maar vooral de dialoog tussen onderwijs en educatieve organisaties te faciliteren en te borgen in beleid, waarbij het onderwijs steeds meer en duidelijker de vraag stelt.

De deelnemende gemeenten:

Deelnemende gemeenten

Voordelen van de aanpak voor gemeenten:

  • Duurzame aanpak en organisatie van de gemeentelijke onderwijstaken: brede school, sport en bewegen, gezondheid, duurzaamheid, taal, gelijke kansen in organisatie, beleid (Lokaal Educatieve Agenda/Regionale Educatieve Agenda/Gelijke Kansen Agenda), begroting en onderzoek. 
  • Effectievere inzet van gemeentelijke middelen t.b.v. geformuleerde maatschappelijke doelen
  • Rol van gemeente wordt anders (omdat onderwijs meer de vragende partij wordt), minder inzet van gemeente nodig; gemeente faciliteert door te zorgen voor borging vraaggestuurde werkwijze in inhoudelijke thema’s in Lokale Educatieve Agenda
  • De aanpak stimuleert integrale werkwijze bij gemeente
  • Meer tevredenheid bij scholen door meer eigen sturing op educatief aanbod
  • Meer tevredenheid en continuïteit bij educatieve aanbieders (worden minder heen en weer geslingerd tussen vraag van gemeente en vraag van scholen)